Maj är välkommen

Något slog mig idag. Det är redan maj!
Det är en av årets alldeles speciellt bästa månader. Mellan hägg o syren ni vet.
Min absolut bästa favvofärg är färgen av nyutslagen bok.



Den där limegröna friska färgen. Den framkallar minnen och lukter. Lukten av liljekonvalj utslagen under "boken" på grusvägen till gården i Hallandsboda.
Nuförtiden är det någon som griper tag i mig när jag åker genom bokskogen vid Målen på väg hem. Jag tänker på att det är Karl-Axel-tid. Och Karl-Axel-tid innebär sommartid och sommartid innebär så mycket härligt.
Ett annat starkt minne är när när körsbärsträden blommar. Det är väl lite Astrid Lindgren-romantik med körsdärsdalen i Bröderna Lejonhjärta men jag tänker på de stora körsbärsträden vid banvaktsstugan i Hallandsboda. (Jag vet att det tog länge innan jag förstod att det inte hette barnvaktsstugan. Jag var helt övertygad om att det hade bott en barnvakt där...) När jag var liten bodde där en man som hette Stig och som var en jäkel på att spela dragspel. Han fyllde år den 20 maj och då blommade alltid hans körsbärsträd för fullt. Konstigt att man lägger såna saker på minnet, sen kommer man inte ihåg att köpa bröd när man åker och handlar...

Men idag har det som sagt varit underbart sommarväder. Och det var två flickor i morse som tyckte det var dags nu.. dags att fixa poolen. Så sagt och gjort. Poolen är rengjord och påfylld med 15 cm vatten. Dock var det ingen som var sugen på att bada sen. Men det kommer, jag vet det.
När väderprognosen på Superstart ser ut så här:

image120
Jag tycker det är rätt lätt att stå ut när man ser detta:-)

Maj är välkommen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0