Ännu en helg...

Ja, så var denna helgen slut också. Veckorna bara rasar fram och jag försöker verkligen njuta av varje sekund. Våren har ju gjort intåg och jag kan tala om att det var "blaskigt" att såga björkar i slutet på veckan. Om ni inte visste kan jag meddela"att saven stiger":-).
Och då råkar jag läsa en text på nätet som handlar om pollenallergi och jag delar med mig:

Med mitt intresse för etnologi och gamla mat- och dryckesvanor provade jag att dricka björksav några gånger under våren 2002. Då försvann plötsligt min gamla björkpollenallergi. Jag tror inte att det var ett slumpmässigt sammanträffande. Om det skulle fungera även för andra människor kan det förklaras med en desensibiliserande effekt som orsakas av ämnen i björksaven. Ökningen av pollenallergier i den industrialiserade världen kunde då förklaras med att vissa ämnen som fanns i maten förr saknas i den mat vi äter idag. En misstanke kan riktas mot pastörisering av mjölk vilken är nödvändig för att undvika otäcka sjukdomar men som förstör eventuella desensibiliserande ämnen från gräs och andra örter som har gått genom kon och sedan ut i mjölken. I ett första försök att testa dessa ideer, föreslår jag att de som har björkpollenallergi - och som törs - prövar om björksav kan lindra deras besvär.

Visst är det spännande men ändå så logiskt.
 
Så varför inte prova?

Ja, vad har vi gjort i helgen då? Sågat, klyvt ved, handlat godis, varit ute med Lisa o ridit. Lagat god mat, tittat på Robisson. Idag har vi suttit i BingoLottokiosken och sen varit på årsmöte med pingisklubben. Sen blev det promenad med Joel o Micke. Och när vi kom hem hade Jossan bakat muffins.


Sen blev det kulinarisk söndagsmiddag: Makaroner och mamma Scans köttbullar:-P

Nu har vi kollar Ystad-Haparanda, beställt stenmjöl till trädgårdsgången och bloggat.
Så nu ska jag faktiskt krypa tidigt i säng och ladda för en ny härlig vecka!

Må gott och sköt om er därute!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0