Årets som gått 2008

Som brukligt är ska man sammanfatta året som gått och börja med nya friska krafter och tankar det nya året. Jag tänker sammanfatta året månadsvis så håll tillgodo.

Januari 2008

Efter en förhållandevis lugn julledighet så startade jag det nya året i resans tecken.
 Det blev en resa till Skellefteå och sen en vecka i Stockholm. Då passade jag på att umgås med min kära bror och brorsbarn Pelle och Anna. Två personer som kommer att dyka upp en del i denna krönika eftersom det är de två som förutom min familj här hemma stått mig absolut närmast detta året. Bland annat passade vi på att åka till Globen på Idrottsgalan.
Och JA vi såg Zlatan!! Dock inte så nära som vi hade önskat.
Tjänsteresan till Stockholm innebar också en tripp till Åland, denna gången med Färjan. Inte anade vi då att vi var ombord på något som skulle bli en klassisk tvsåpa. Men dansade rumba med Tony Irving gjorde vi och det blev även ett litet framträdande i karaokebaren innan vi hoppade av färjan i Mariehamn. Hem tog vi flyget…

Januari blev väl i stort en trevlig, men jobbig månad med totalt 6 resdagar.
Februari 2008
Jag drog direkt till min favoritstad Sundsvall i början av februari. Och det blev faktiskt en resa till dit i februari. Aldrig för många gånger i Sundsvall. Tredje gången jag åkte norrut i februari gick resan till Mora och vi kom dit mitt i Vasaloppsveckan. Vilket kaos det var där då. Några flera människor än man är van vid i lilla Mora.

Många människor var det i lilla Karlskrona också i slutet på februari. Då gick spektakel Melodifestivalen av i Telenor Arena och min syster och jag var där även denna gång. Dock blev det ”bara” på genrepet men det var ju nästan bättre eftersom man fick se reprisen på tvn dagen efter:-). Josefin och Patrik var med denna gången och de uppskattade alla gratissaker vi fick i mingelavdelningen och jag skickar än en gång beröm till killarna på Statoil som sen stod och stekte korv hela natten till alla som hade fått ”gratis korv”-biljett.

Det sista vi gjorde innan februari var slut vara att fira Kusin-Hampus som fick fira sin födelsedag för första gången 4 år gammal. Hampus är nämligen född den 29 februari.
Februari blev en månad med många norrlandsresor som alltid är trevliga men också lite kämpiga ibland. Jag fick ändå umgås lite med släkten i slutet av månaden och vi hade några sköna hemmakvällar trots allt.
Men samtidigt vet jag att det var här någonstans som jag började tveka på om jag verkligen skulle fortsätta detta Metrima-livet. Jag minns stunden i EONs serverrum i Sundsvall när jag fick ett telefonsamtal som gjorde mig ledsen och tveksam till framtiden på Metrima. Det var Mårten som ringde och sa att han sagt upp sig. Jag tror det var där jag egentligen bestämde mig även om ”beslutet” kom långt senare.
Februari blev det 8 resdagar.

Mars 2008

I mars lade jag verkligen grunden till en ”nästan in i väggen moment” som skulle dyka upp i april sen. Jag startade med två resor med bil.
Dels till Hässleholm och sen också till Jönköping. Det visade ju sig att resan till Jönköping gick den 3 mars och då har jag ett brorsbarn som heter Anna som fyller år just den dagen. Och eftersom jag gillar att överraska denna bruden och att jag sen råkade köra förbi Växjö så bar det ju inte sig bättre än att Faster A dök upp på Annas fotbollsträning i Tipshallen som värsta Kim Kärnfalk.
Dock hade jag inga pengacheckar med mig men väl en tygblomma och ett paket wettextrasor. Jag fick aldrig höra om de kom till användning sen…

Sen var det då dags för min hitills livs längsta resa. Den gick till Manila på Philippinerna och jag måste ju erkänna att det var en upplevelse. Även om det var otroligt mycket resa och bara två dygn på plats så var hela resan en upplevelse jag inte velat vara utan. Jag fick uppleva mer på dessa fem dagar än jag gjort på en månad här i lugna Attanäs. Jag fick känna hur jetleg känns, hur man klarar av att hålla en utbildning på ett annat språk, i en annan del av världen med snorig näsa(Excuse my snory nose…) Jag fick och känna hur det känns att sitta i ett flygplan i 16 timmar, hur väl man blir omhändertagen på planet om man råkar svimma på väg till toaletten:-/ och hur enormt skönt det är att komma hem igen efter en sån resa.

Sen var det dags för påsk och då kom Mia hem/ner från Norge. Vi anade väl då att det kanske var sista påsken som svärmor skulle vara med oss och det blev både skratt och gråt denna gången Mia var här.
 Mars avslutades med en hemmatävling i pingis och en självarrangerad inflyttningsfest hos Jens. Detta tog fullständigt slut på mina krafter visade det sig när vi gick in i april.
Resdagar i mars: 8 st.

April 2008
Första veckan i april var ett kaos, ett töcken. Jag åkte hem från jobbet på måndagen och bara grät och sov i en vecka. Jag insåg hur nära väggen jag var och att jag inte kunde hålla på så här. Jag tänkte mycket denna veckan där jag låg i min säng oförmögen att göra något annat. Jag la upp taktiken för hur jag överhuvudtaget skulle överleva och hur vardagen skulle bli smidigare.
Detta var en viktig vecka för mig har jag insett nu när jag tittar i backspegeln. Det var här jag insåg vad som var värt något: Min hälsa, min familj och framför allt tiden med mina barn.
Dock blev det två norrlandsresor även denna månad men sen avslutade vi med att åka till Jönköping hela familjen för Joel skulle spela pingis och vi fyllde våra dagar med bad och mys på Scandic Elmia.
 En riktigt trevlig helg som sen fick ett dystert slut när budet att Siv somnat in kom till oss.

Det blev en märklig avslutning på april och början på maj. Jag hade aldrig varit drabbad av så ”nära” sorg förut. Och hela ens tillvaro blev annorlunda. Dagar gick och ibland kändes rätt okej medans andra dagar var man så låg, så låg. Resdagar i april: 4 st.

Maj 2008
Maj blev en berg och dalbana. Så mycket känslor som var så ytliga att man kunde nästan ta på dem. Det var så nära mellan skratt och gråt och jag var så mottaglig för alla nyanser.
Maj tog oss med storm med vackert vår/sommarväder och alla dofter och färger. Vi hade en vacker begravning för farmor i mitten av maj och ännu ett tillfälle att samla släkten och umgås. Även om vi umgås ganska mycket i alla fall så är det alltid speciellt när t.ex. Mia kommer hem från Norge.

Jag reste inte så mycket denna månaden. Det blev en roadshow så totalt 4 resdagar.

Juni 2008
Juni kom med student och skolavslutningar. Vi började fira Denise som tog studenten i Tärnaby, dock firade vi henne hemma i Jämjö. Sen var det Josefins 10-årskalas och sen var det dags för Annas student i Växjö. En hejdlös dag med så många skratt och lite gråt.
Ditt tal i domkyrkan är en klassiker Anna! Du fixade det! Och även där låg känslorna så ytligt att man kunde ta på dem. Sen slutade Josefin och Joel skolan och det var sommarlov!

Midsommar närmade sig och i år ville ALLA komma! Vi blev nästan 45 pers och hade så jättetrevligt. Jag vill alltid fira midsommar här! Och efter detta året gjordes en insamling till stora partytält så nu kommer vi att kunna fira torrt (dock ej nyktert) i många år framöver.
Jag gjorde några småresor med jobbet. Bl.a åkte jag två resor till Helsingborg och då lärde jag mig tura! Så det kan jag nu!
Juni avslutades med ett supertrevligt 30årskalas på Hallagatan. Det var Sofie som blivit stor och hennes släkt är ju fantastiska partyhöjare. Men oj vad jobbigt det var att gå hem…
Det är hos dem vi ska fira in det nya året i kväll och jag hoppas det blir en lika trevlig afton.
Totalt blev det 4 resdagar i juni men den 27:e gick jag på välbehövlig semester!

Juli 2008

 Vi började semestermånaden med ett bröllop mellan Stefan trollis och Gittan trollpackan:-).
De blev gifta och ingen blev borttrollad.
Sen firade vi Carina i Bergkvara med stora släktkalaset hos Kerstin o Roland som hade gått och bytt ringar utan att vi visste det.
Sen fyllde vår lilla Lisa 4 år och blev plötsligt en stor tjej. Vi gjorde en tripp till storstan och lånade Karl-Axels lägenhet. Riktigt trevligt även om vi insåg ”borta bra men hemma bäst” även denna gången. Annars flöt juli på som den ska göra med sol o bad. Vi hittade några nygamla och nya vänner i Kristianopel också och natten i PAMAs studio kommer jag aldrig att glömma. Ett litet hallelujhia-moment…

Juli avslutades med ett annat trevligt äventyr. Vi styrde saaben mot Sibbamåla för Allsångskväll. Och inte vilken allsångskväll som helst utan en som vi själva gjorde. Med musikaliska själar och glatt humör kan man göra vilken fest som helst till succe! Mer sånt snälla!

Jag tror att det var denna sommar som gav mig energi och som gjorde att jag verkligen allvarligt funderade på att göra något annat av mitt liv.
Resdagar i juli: 0 st!

Augusti 2008

Augusti blev en förhållandevis lugn månad. Semestertakterna satt kvar rätt länge och det var inte så mycket att göra på jobbet. Jag gjorde en lite tripp till Stockholm två dagar. Det var nog allt.
Sen var vi på ännu en bröllopsfest, denna gången i Smedby där barnens kusin Hanna gifte sig med sin Magnus och höll party i trädgården. Trevligt. Men familjen Svensson nöjde sig inte med det utan åkte till Ramdala och hann göra ett gästspel på kräftskivan där också innan det var dags att åka hem o sussa. Vilket partyfolk vi är!

Min egen födelsedag hoppade jag över, istället åkte vi upp till K-opel och firade stort på Pamas 20-årsfest. Ännu ett Halleluja moment! Att de alltid inträffar i K-opel…
Men detta var en höjdarkväll även om regnet öste ner. Men det har vi ju lärt oss att det är ofta då festen blir som bäst, när regnet står som spön i backen.
Resdagar: 2 st

September 2008

September kom med hösten. Första helgen åkte vi till Småland för att hjälpa Sonja o Benny med korna. De skulle ta en weekend ledigt och vi flyttade in. Vi passade på att fiska kräftor och det är ju en fantastisk upplevelse faktiskt.

Sen åkte jag upp till Stockholm och hade en ganska jobbig vecka minns jag. Jag skulle hålla utbildning och jag var nervös för detta och sov dåligt hela veckan. Vi var på Råsunda och kollade fotboll en kväll och sömn blev det helt klart för lite av. Det var ett trött paket som kom hem med flyget den helgen och jag minns hur jag beklagade mig över situationen för Hansi.
Det var där då som jag fattade beslutet! Jag skulle säga upp mig!
Äntligen. Det var som alla bitar plötsligt föll på plats och Hansi sa att jag inte snarkat så högt och sovit så hårt på länge som den natten när jag väl hade bestämt mig.
Plötsligt blev resorna inte så jobbiga, jag körde bil upp till Nyköping för att hålla utbildning där men jag var inte trött på det sättet. Jag visste att det fanns ett slut på detta nu. Och hela min uppsägning har jag haft ambitionen att göra det så snyggt som möjligt och jag tycker så här i efterhand att jag lyckats rätt bra.
Resdagar i september: 7 st

Oktober 2008.
Ja, så kom oktober med hösten och mörkret. Jag gjorde en resa till göteborgstrakten och började så smått planera för ”livet efter detta”. Jag och Hansi drog upp planer, räknade budgetar och funderade. Jo, vi kommer nog att få det att rulla. Eller vi vet att det kommer att funka.
Sen avslutade jag oktober med en veckas semester där jag och familjen åkte till Lalandia för att bada o mysa. Sen var jag bara hemma en dag innan min Längsta resa tog sin början.
Jag och min bror körde bil och släp upp till Luleå. Det var en jobbig men kul resa. Och så här i efterhand var det ju inte så jobbigt.
Resdagar i okt: 5 st.

November 2008

Läste någonstans att min värsta månad är november och det är nog sant. Det är så mörkt och dystert.

Men vi startade vår november så långt norrut som möjligt i Luleå. Där gjordes en flyttstädning och sen började vi rulla söderut.
Jag stannade ju i Stockholm och var där en vecka. Denna veckan var inte så kul och hade det inte varit för att jag visste att det fanns ett slut på det här hade jag nog inte orkat. Jag längtade hem och kände mig så ensam i storstan. Men hem kom jag.
Totalt blev det 9 resdagar i november och i och med det var min tid som resande supporttekniker slut. Sista resan gick till Sundsvall och där hade jag en trevlig vistelse med min trogne Torgny.
Framåt slutet av november började ju glöggpartyna och livet kändes lite lättare när man fick sätta upp adventsljusstakarna och tända alla ljusen om kvällarna när det mörknade.

December 2008
Så var vi framme i december och det var dags för alla julfester och avslutningar. Jag avslutade en karriär och tog klivet ut i det okända, kända. Jag inhandlade alla skogskläder och på julafton kom även tomten med ett splitter nytt motorsåg. Det var svärfar som i och med det visade sitt godkännande och visade att vi valt rätt väg enligt honom. Sen kom kräksjuka och julen som inte blev som man tänkt sig. Men detta har ni ju just läst om så det upprepar jag inte.

Nu är 2008 slut och jag får väl sammanfatta det med : ”Mycket av allt” men nu är det ”less is more” som gäller istället. Nu går vi in i 2009 med nya planer och andra värderingar än tidigare och jag önskar att alla ni därute får ett bra år.

Va lite galna ibland och gör det där ni bara drömmer om! Då tror jag att ni kommer att må bättre och mår ni bättre så är livet lättare att leva.
Och glöm aldrig att lita på magkänslan. Magen vet mer om dig och din kropp än du anar. Det var Kloka Anna-Karins råd för nästa år.
Sköt om er därute och Skål ta mig f-n!

Kommentarer
Postat av: anna panna

Faster vilken härlig sammanfattning av året och jag är både stolt och glad att jag fått vara med på så många tillfällen i år! :) eller ja förra året :D Jag kan ju svara att mina disktrasar användes och den där blomman var ju hur söt som helst. På din härliga årskrönika har ju dock glömt något jag tror du är stolt över. Jag pratar om din prestation med min balklänning. Jag kommer aldrig kunna sluta tacka dig för den! Vilket mästerverk! Tack för att du finns kära faster, låt 2009 bli ett år där vi fortfarande står varandra lika nära! Gott nytt år! TUSEN KRAMAR!

2009-01-01 @ 19:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0