Resedagboken del 3 Lördag-söndag

1 augusti på väg till Prag. Lördag!

Åkte tåg... i många timmar. Vi kom till Linz och det var en riktigt trevlig tågstation. Dit skulle jag vilja åka igen. Rent och fräscht och mycket gott att äta.
Sen kom vi in i ett land (Tjeckien) där vi inte fattade någonting av språket. Standarden på tågen var lite lägre. Vi började också oroa oss lite smått för var vi skulle sova inatt. Vi hade ju inte bokat något hotell i Prag eftersom internetcaféet i BadGastein var under all kritik. Men väl framme i Prag var vi inom ett infocenter och där letades det fram ett hotell som bara låg några hundra meter från stationen och inte var hutlöst dyrt. För er som undrar så betalade vi ungefär 220:- per person inkl. frukost på alla hotell vi varit på. Då har det varit hög standard. Prisvärt helt klart.
Och detta hotellet i Prag var inte sämre. Där fanns t.o.m en fri internetdator i receptionen. Det är guld när man har nyfikna släktingar och vänner hemma i Sverige som följer oss på färden. Kalas också när man inte får ut fler pengar ur Bankomaten utan får gå in på nätet och flytta runt lite pengar.
Vi hade ju som sagt suttit på tåg hela dagen så vi hade lite spring i benen. Vi gick en sväng runt de närmsta kvarteren. Det visade sig att vi nog hamnat i Prags motsvarighet till "Red Light district" med lite suspekta skyltfönster men det verkar rätt lugnt i alla fall.
Nu måste vi erkänna att vi gick till mcDonalds för att äta ikväll. Men vi var faktiskt lite sugna på det ikväll. Och dessutom kan man få starköl till menyn här Prag...Var om inte i Prag...

2 aug Prag Söndag

Unnade oss en liten sovmorgon idag. Det är ju faktiskt söndag. Joel kände inte sig riktigt bra så efter frukosten bäddade han ner sig framför tv:n och vi andra gick ut för att utforska Prag. Vi gick mot gamla stan och insåg rätt snabbt att Prag är en turiststad med mängder av souvenirbutiker med samma innehåll och massor av japaner med kameror. Ett annat fenomen i Prag är dessa guidade turer där det i täten går en guide med ett paraply, färgad pinne eller något annat över huvudet för att alla ska följa rätt guide. Men vi klarade oss själva och gjorde det man skulle göra i Prag: Vi tittade på det astronomiska uret på det gamla rådhuset och också vid heltimmen när de gamla apostlarna visade sig i luckorna. Sen gick vi in i Tynkyrkan där Tycho Brahe är begraven. Mäktig kyrka men när man nyss varit i Doumen i Milano blir allt annat lite pluttigt.
Sen följde vi strömmen och vandrade Karlsgatan ner till Karlsbron, Prag stora turistmagnet. Den var vacker med alla vackra statyer men såå tjockt med turister överallt. Det förtar stämningen lite. Men sen tog vi en öl på en liten uteservering och tittade på allt folk som strömmade förbi och det blev genast lite roligare. Sen gick vi en sväng bort till de judiska kvarteren men Patrik började bli trött och vi längtade hem till Joel. Så vi vände hemåt och gick och hämtade Joel och åt lunch på kvarterskrogen vid hotellet. Jag åt köttgryta med bacondumplings och potatiskaka. Gott! Joel beställde lax men det kom in något som liknade tonfisk och var helt grått och torrt. Han blev besviken. Men å andra sidan tror jag inte något hade smakat gott just då för han var ganska dålig och hade jätteont i halsen.
Ingegerd åt "mammas fläsk med knödel" och Patrik "stek med knödel och gräddsås". Patriks betyg: "Det godaste jag nånsin ätit!" Ja, och det bästa: 4 väl tilltagna portioner plus öl till oss och läsk till grabbarna 575 CKR dvs 230 SEK. Prisvärt. Prag är billigt att äta och dricka i. Sen köpte vi lite godis och gick upp på rummet och vilade lite. Det är ju faktiskt söndag.  Ingegerd och Patrik tog en tur till på stan medan jag och Joel stannade inne. Det drog ihop sig till åskväder och jag o Joel räknade sekunder mellan blixt och dunder. När det var 1 sek mellan blixt o dunder stängde vi fönstret....
Vi var inte så värst hungriga så vi festade loss på knäckebröd och mjukost, öl och youghurt. Det gick bra det också. Ingegerd och Patrik sprang ner och tog en cheeseburgare på McD och sen blev det tidig sänggång.