Kossor och kräftor...



En upplevelse som många skulle betalat dyrt för fick vi alldeles gratis i helgen.

Att packa bilen och åka norrut till det mörka Småland. Där "checkade" vi in på en bondgård med massa rum och fri tillgång till allt! Även till den nybakta äppelkakan som stod på diskbänken (mm...) och puzzlen och böckerna som låg framme.
I vistelsen ingick att medverka/utföra mjölkning av gårdens 40 kor, utfodra katterna och hålla allmän koll.
Som tack fick vi även fri tillgång till kräftfiskevatten med båt.
Så efter kvällsmjölkningen packade vi in alla kräftburarna och for ner till sjön. På med flytvästar och i med beten i burarna och ut i båten. Alla burarna for i och vi rodde nöjda tillbaka till kanten. Hem och käka och sen en slappkväll i soffan och såg Sverige spela fotboll mot Albanien. Men hallo! Ska inte ett svenskt landslag med Henke o Zlatan på plan kunna slå hål på Albanien?
Nä, det var lika bra att gå och lägga sig för natten skulle bli tuff. Precis vid midnatt ljöd min klocka och vi kröp ur våra varma sängar för att ge oss ut i beckmöker för att vittja kräftburar. Men det gav resultat: Nära trettio skalbaggar fångade vi in i denna vevan, sen var det till att rulla "hem" igen och ner i bingen. Klockan halvsex var det uppstigning för lagårdsfolket. Sen var det en tur till till sjön och upp med burarna. Totalt 40 kräftor fick vi med oss. Att det spöregnade gjorde liksom upplevelsen mer...genuin...
Jag satt där i båten och tänkte: Här sitter jag mitt i skogen i en båt i en sjö (låter som Per Gessle) och allt är tyst och lugnt. Riktigt lugnt och det största bekymmret för stunden är om det finns några kräftor i burarna när vi vittjar dem.
Om ett dygn sitter jag på tunnelbanan i Stockholm och stressar runt bland de andra... Jag ska verkligen försöka behålla känslan av lugnet i sjön så länge jag kan.


Så i och med detta blir det kräftkalas i kväll:-p




Kräftor och kor - och blöta skor

Kommentarer
Postat av: Torgny

Hej!



Fin blogg.Trodde inte att ni skulle besöka en bondgård när ni är lediga.Det var väl mat och dryck som var det viktigaste hoppas jag. Nytt för mig att du var intresserad av fotboll.

Vi hörs.

2008-09-10 @ 07:55:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0