Resan genom vårt underbara land.

Mitt jobb kräver att jag ska göra vissa resor. Nu var det dags för en av dem och jag styrde bilen mot flygplatsen i Kallinge i tisdags för att flyga till Bromma. Där mötte min kollega Bosse upp som in några dagar framöver skulle vara min privatchaufför, väskbärare, reseledare och allmän slav:-D
Vi fortsatte min färd norrut ut genom Stockholm och som vanligt får jag smått panik när jag ser alla dessa bilköer.
Men mot Dalarna och genom vackra landskap for vi. När klockan närmade sej åtta på kvällen rullade vi in i Borlänge. Incheckning på hotellet och en gigantisk hamburgare i magen innan man kröp ner i sängen.
Vaknade upp till en vacker höstmorgon. Inte den vackraste utsikten jag haft från ett hotellrum men jag tänkte försöka göra det till en vana att fota varje gång.
I med frukost och utcheck och iväg. Mot Vansbro!
Dalarna är vackert! Det är som om jag var mitt i Skansen. Faluröda timmrade stugor överallt.
På vägen skulle vi passera ett knäckebrödsbageri talade Bosse om. De hade fabriksförsäljning och där skulle vi absolut stanna. Och nu ett tips till alla som kör vägen mellan Dala-Järna och Vansbro:

Stanna på Pyramidbagaren och köp knäcke! Supergott och billigt!

  
Historien bakom är också vacker:
Dalkulla åker till Egypten på semester. Träffar en egyptisk bagarpojke. Tycke uppstår och den egyptiske bagarpojken följer med till Sverige och de startar tillsammans ett knäckebrödsbageri i Dalarna: Pyramidbageriet.

Jaha, så var det jobb igen. En MCominstallation och drifttagning på Västerdala Bioenergi. Vid lunchen lyckades jag även få en bild på en vacker Dalahäst sådär 33 år senare.  

Färden gick vidare norrut, genom Dalarna via Orsa, hit måste jag åka till sommaren, mot Mora och en spaning efter en knivfabrik. Mycket spännande man får vara med om på tjänsteresor. I Mora hann jag även fota målportalen som jag kanske en gång kommer att passera under vem vet.

Vidare genom vårt förlovande land. Genom Hälsingland med sina fina hälsingegårdar, vackra dalar och stolta berg. Ut på E4 och sen swisch så passerar vi en av mina favvotjänsteresestäder Sundsvall. Genom Medelpad och in i Ångermanland och Höga Kusten. Mäktigt! Det hann nästan bli mörkt när vi passerade HögaKustenbron men bilderna kanske återger lite av det mäktiga:

Framme i Foppalandet   Övik framåt 8 och incheck och en pyttipanna innan sängen lockade mera än något annat.
Örnsköldsvik är ett Oslo i miniatyr. "Fjorden" som går in och staden som sen klättrar upp mot bergen. Och säja vad man vill om hockey och elitserien och allt men i Övik "känns" hockeyn. Överallt märker man det. Hockeyn har skapat en positiv anda som man sällan märker någonannanstans. Det byggs och byggs överallt. Bottniabanan, Nya hockeyarenan och fjärrvärmen. Allt byggs ut galet fort i Övik just nu.
Utsikten från hotellfönstret var:  Men nu var det dags för jobb igen. Vi skulle drifta ett nytt radioavläst område norr om Övik. Alltid trevligt att ut på fält och träffa de där luringarna man pratar med i telefonen allt som oftast. Jag var grymt imponerad av Öviks Energis nya lokaler!  Ett ombyggt hamnmagasin med denna utsikten:  

Sen var snart denna resan slut. Ut till flygplatsen och upp i luften. Mellanlandning på Arlanda med en snabb sushi  på SkyCity där jag stötte på (allstå inte STÖTTE på...) kollegan Tord och fick en trevlig pratstund innan kärran till Ronneby skulle iväg. Nästa gång jag kliver ombord på ett plan kommer det att ta mej och familjen till Turklandet....Ska bli gruvligt skönt...  Men Sverige är fantastiskt.

Kommentarer
Postat av: Carina H

Härlig tjänsteresa du hade den här gången - Sverige ÄR fantastiskt vackert:-) Inget inplanerat åt mitt håll?

2007-09-24 @ 11:08:41
URL: http://ecarina.blogg.se/
Postat av: sarah

du har blivit utmanad! Kolla mer i min blogg på utmaningen:-)

2007-12-18 @ 10:42:44
URL: http://aliceemil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0